Ένα αρχαγγελίτικο καμαρικό σπίτι, 100 χρονών, "θυμάται" και "διηγείται" στα παιδιά...

Δύο Αρχαγγελίτικα Καμαρικά Σπίτια
Αντικείμενο Ενδιαφέροντος

Το πολιτιστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα απευθύνεται σε ομάδες μαθητών/τριών Δημοτικού σχολείου με έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και διεξάγεται στα «Δύο αρχαγγελίτικα καμαρικά – Πρεσβευτές της Ελλάδας στον κόσμο» στον Αρχάγγελο Ρόδου από το 2014 μέχρι σήμερα.


Περιγραφή του προγράμματος:

Α. Γνωριμία των παιδιών με τον παραδοσιακό «καμαρικό» τύπο σπιτιού στον Αρχάγγελο Ρόδου με την ενεργή και βιωματική συμμετοχή των παιδιών – Ομαδοσυνεργατική μέθοδος.

  • Παιχνίδι σχεσιοδυναμικής
  • «Ιδεοθύελλα»
  • Επιτόπια έρευνα (fieldwork): Τα παιδιά-«μικροί λαογράφοι» παρατηρούν διερευνητικά τα στοιχεία που συνιστούν το «καμαρικό» σπίτι και συγχρόνως αναζητούν τους ανθρώπους που έζησαν σ’ αυτό.
  • Τη συζήτηση διατρέχει ο φανταστικός διάλογος με την οικογένεια που έζησε εκεί π.χ. Πού να κοιμόταν άραγε ο πάππους Στέφανος και η μάμμη Μαρία; Ας περιεργαστούμε όλοι το κρεβάτι της μάμμης και του πάππου με το παράξενο όνομα, «αποκρέβαττος» κλπ.
  • Ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο τα παιδιά θ’ ανακαλύψουν τα βασικά χαρακτηριστικά του αρχαγγελίτικου καμαρικού: την καμάρα και το «κλειδί της καμάρας», τη σκέπαση, τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για το χτίσιμο, τους ανώνυμους λαϊκούς αρχιτέκτονες, τους χώρους του καμαρικού: τον «αποκρέβαττο», τον «αμπαταρό», τους αποθηκευτικούς χώρους από κάτω τους, τον «πλατελότοιχο», το «σουφά», τη σκέπαση καθώς και τη σύνδεσή τους με τον τρόπο ζωής της αρχαγγελίτικης οικογένειας.

Στα πλαίσια της παραπάνω δραστηριότητας τα παιδιά:

  1. Θ’ ανάψουν το καντήλι που κρέμεται στην καμάρα.
  2. Θα συμμετάσχουν σε ένα παιχνίδι ρόλων με θέμα «τη διαδικασία για το μαγείρεμα του φαγητού και την αρχαγγελίτικη οικογένεια γύρω από το σινί στο σουφά». Εκεί τα παιδιά θα γνωρίσουν και το παραδοσιακό αρχαγγελίτικο ψωμί, το οποίο θα είναι και το πρόχειρο γεύμα τους στο διάλειμμα.
  3. Θα καταγράψουν τις αρχαγγελίτικες λέξεις που έμαθαν με αφορμή το καμαρικό σπίτι.
  4. Θα παίξουν το παιχνίδι με της κάρτες (αντιστοίχιση λέξεων και αντικειμένων μέσα στο καμαρικό).
  5. Θα συμπληρώουν τα φύλλα εργασίας που αντιστοιχούν στην ηλικία τους.  
    στ) Θα ορίσουν την έννοια της «Παράδοσης».

Β. Τα παιδιά γίνονται για λίγο «οικοδεσπότες του καμαρικού». Πλάθουν και ψήνουν το παραδοσιακό αρχαγγελίτικο ψωμί στο φούρνο της αυλής, όπως το έπλαθε και το έψηνε η μάμμη Μαρία.

Στόχοι Έργου/Δράσης

Σκοπός του προγράμματος

Η γνώση – ευαισθητοποίηση και ο σεβασμός της πολιτιστικής  κληρονομιάς του τόπου μας από τους μαθητές/τριες καθώς και η ενεργητική συμμετοχή τους στην προστασία και διασφάλισή της για τις επόμενες γενιές.

Εκπαιδευτικοί στόχοι

  • Να γνωρίσουν τον καμαρικό τύπο σπιτιού Αρχαγγέλου Ρόδου και τον παραδοσιακό τρόπο ζωής που είναι αποτυπωμένος σ’ αυτό.
  • Να ευαισθητοποιηθούν για τη διαχρονική αξία της λαογραφικής – πολιτιστικής κληρονομιάς μας.
  • Να προβληματιστούν δημιουργικά πάνω στις αξίες του «μέτρου» και της «αρμονίας» στα «σπίτια» του χθες και του σήμερα.
  • Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο, τη γλωσσική τους έκφραση και ν’ αναπτύξουν την αφηγηματική τους ικανότητα.
  • Να χαρούν συμμετέχοντας σε βιωματικές δράσεις.
  • Να εκτιμήσουν την αξία και χρησιμότητα των κοινωνικών δεξιοτήτων της συνεργασίας, της συζήτησης και της ομαδικής δουλειάς.
  • Να εκφραστούν μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες όπως: το πλάσιμο  και το ψήσιμο παραδοσιακού ψωμιού, τη ζωγραφική, το θεατρικό παιχνίδι.

Εταίροι / Partners

  

Scroll to Top